Direktlänk till inlägg 18 september 2020
När man är sugen på att sänka bilen så är det vanligt att man stöter på problem när det kommer till framaxelvikt. Det är nämligen ingen vikt som redovisas i registreringsbeviset. För att en sänkning ska bli så bra som möjligt är det viktigt att man köper rätt sänkningssats och hur hård satsen ska vara beror på bilens framaxelvikt. Ju tyngre bil desto hårdare fjädrar, logiskt eller hur. Finare märken på sänkningsfjädrar brukar ha flera modeller av sänkningsfjädrar till samma bilmodell men två hårdheter. Det kan exempelvis stå: "Upp till 1150kg" på den ena och "Från 1151kg" på nästa.
Hur vet man då vad man har för framaxelvikt på sin bil? Jo det kollar man på typskyltensom oftast sitter antingen under motorhuven, innanför en av dörrarna eller i bagageutrymmet. Den ser ut som på bilden nedan:
Om man väljer fel sänkningssats kommer bilen antingen bli svampig för att man valt en för mjuk sats eller för stötig när man väljer en för hård sats. Så var noga när du väljer!
https://www.scstyling.com/bilmodeller/
Något som blivit standard inom bilkulturen är den lysande luftfräscharen Poppy som sitter framme i instrumentpanelen på var och varannan bil och lastbil. Första gången jag såg originalet var för några år sen men Poppys har varit ”inne” re...
Bromsoksfärg Att lacka bromsoken är ett av de absolut lättaste ingreppen med mest påverkan. Generellt sett har bilar endast en färg och den lilla färgklicken (förslagvis i en snygg kontrastfärg) gör all skillnad i världen. Färgen som du ska satsa p...
Det är många som frågar sig om vad som egentligen är bäst: LED-ramp eller extraljus. För att reda ut det måste vi kolla på skillnaderna mellan dessa och vilka egenskaper dom har. Grundförutsättningen för både LED-ramp och extraljus är att man v...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 | 10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
|||||||
|